Boek: We hebben er een geitje bij!

Super leuk prentenboek in rijm over de komst van een geitje op de boerderij.

Het verhaal
Op de kinderboerderij is er een geitje geboren. Mik springt op zijn step en gaat kijken bij het geitje. Maar om bij de nieuwe bewoner van de kinderboerderij te komen, moet hij eerst langs alle andere boerderijdieren. De koe, het paard, de kip, het konijn en de varkens vertellen Mik op hun eigen manier: ‘We hebben er een geitje bij.’ Samen met de boer gaan Mik en de dieren naar de stal waar het kleine mooie geitje ligt te slapen.

Wat ik van het boek vind
‘We hebben er een geitje bij!’, is een prentenboek op rijm die een lief en grappig verhaal verteld over een jongen die naar de kinderboerderij gaat omdat er geitje is geboren. Het verhaal is fijn leesbaar met duidelijke prenten en op iedere tweede bladzijde staan twee regels tekst die rijmen. Eén zin komt meerdere keren terug in het verhaal en al snel zullen peuters ‘We hebben er een geitje bij’, eindeloos willen herhalen. Het is een verhaal dat de allerjongsten zal aanspreken vanwege de vele herkenbare dieren. Kinderen leren de boerderijdieren kennen en de geluiden die ze maken. Het is een vrolijke prentenboek omdat iedereen blij is met de komst van een pasgeboren geitje.

Illustraties
De illustraties, van Iris Deppe, zijn aantrekkelijk en voor kleine kinderen goed herkenbaar. De kleuren zijn zacht, zonder harde omlijningen en het lijkt alsof ze met pastelkrijtjes zijn getekend. Er is veel te zien op de tekeningen. Naast de boerderijdieren zijn ook legio andere dieren te vinden als katten, verschillende soorten vogels, vlinders, slakken, kikkers, muizen en een eekhoorn die niet aan het woord komen, maar wel aandacht krijgen in de illustraties. Dit geeft weer aanleiding tot ontdekken, vragen stellen en vertellen.

© 2014 Gottmer, Marjet Huiberts & Iris Deppe

3+
‘We hebben er een geitje bij!’, is geschikt om voor te lezen voor kinderen vanaf 3 jaar. Het is een boek die tot gesprekstof zal leiden in de klas, maar ook thuis.